Checklista – nya ledare och grupper

Grovplanering

Gör en säsongsplanering för att skapa överblick (skicka in till U-sektionen)

  • Inventera lagets resurser i form av ledare, spelare, föräldrar, hallar, utrustning med med mera.
  • Seriespel – anmälan, nivåer, dubblering eller behov att samarbete med angränsande åldrar
  • Cuper – vilka planerar ni deltaga i? (se Cupkalender eller konsultera Ungdomssektionen)
  • Ledigheter, utbokningar etc. Från Kansliet
  • Se vilka riktlinjer som gäller för din åldersgrupp ('Så här fungerar det his H43')
  • Bryt ner säsongen i delar, försäsong, matcher, träningar etc.
  • Se vilka mål som gäller för spelarna i din verksamhet och gör sedan tillsammans en träningsplanering därefter och dela med spelare och föräldrar
  • Använd Startkit / Tränarportalen / Blå tråden och studera kunskapsmålen för varje spelare. Gå igenom dokumentet regelbundet med övriga ledare – från U14 senast bör enskilda samtal ske med spelare. Följ upp och utvärdera på individnivå och planera därefter upplägget för truppen kommande period (typiskt 4-8 veckors perioder).
  • Från UA månadsmöte med U19/Lejonen/ A-laget för att skapa rätt förutsättningar för samarbete och rätt utmaning för spelare, t.ex. att träna med äldre grupp, spela matcher eller flyttas upp.

Organisation av träningen

Att tänka på som tränare - H43 träningsprinciper:

  • Skapa en miljö där spelarna kommer till träning för att träna i stället för att bli tränade.
  • Var positiv, hjälp spelarna.
  • Ha som mål att hinna se och instruera så många spelare som möjligt.
  • Få spelarna att efterhand ta ansvar för sin egen träning
  • Få spelarna att alltid prestera sitt bästa
  • En positiv inställning till att träna hårt med bibehållen glädje
  • Träningstiderna ska utnyttjas maximalt
  • Enskilda spelare ska inte få förstöra träningen för det stora flertalet genom att på olika sätt störa

Träningsplanering

  • Träningens innehåll och mål (stöd av Tränarportalen och Blå tråden)
  • Träningsmängd, längd, behov och tidstillgång.
  • Träningsintensitet (tempo och belastning).
  • Tid för vila och återhämtning.

Före träningen

  • Planera din träning
  • Stationsträning, löpande band alt. kombinationsträning.
  • Antal övningar
  • möjlighet att nöta in momenten.
  • variation i övningsvalet (svårighetsgrad, tempo, belastning).
  • tidsfördelning mellan träningsmoment
  • smidiga övergångar mellan övningarna.
  • från det lätta till det svåra (progression), kända till det okända, enskilda till det sammansatta.
  • Presentera träningsupplägget före träningen. Se till att det material du behöver finns på plats (bollar, koner, redskap, hinder m.m.).
  • Släpp inte träningstillfället även om ni t.ex är utbokade. Passa på att köra alternativ aktivetet som löpning, styrketräning eller något helt annat som simning eller teambuildingaktivitet.

Under träningen

Organisera träningen så att:

  • alla aktiveras (minimera väntan i långa köer – aktiv kö vid behov!)
  • träningstiden utnyttjas på bästa sätt – kom förberedd med plan A och B
  • instruera spelarna under träningen – alla behöver bli sedda regelbundet!

Se till att träningen är utmanande, rolig och effektiv. Ge spelarna tid till att träna ordentligt på momenten. Var som tränare koncentrerad, aktiv med rätt placering, påpeka detaljer och kräv fokusering. Se till att spelarna kommer igång med övningarna så fort som möjligt – hellre gör fel än inget alls! Mana på spelarna! Ta hjälp av de ledare som finns på plats. Se till att spelarna gör rätt i de tekniska momenten. Utnyttja tävlingsmomentet (stafetter, räkna poäng etc.).

Efter träningen

  • Samla spelarna och gå igenom träningen som genomförts.
  • Ge spelarna konstruktiv feedback (även under
  • Påminn och informera spelarna om kommande aktivivet – särskilt barn och yngre ungdom.